Heartmath en ademwerk met kinderen, Heartmath voor de klas

HeartMath en ademwerk is bijzonder geschikt voor kinderen omdat het op een eenvoudige en speelse manier helpt om belangrijke vaardigheden te ontwikkelen, zoals emotie-regulatie en stressmanagement. Dit legt een sterke basis voor hun emotionele en fysieke gezondheid, zowel op jonge leeftijd als in hun latere leven.

Toegankelijke Methodes
De technieken van HeartMath zijn eenvoudig en intuïtief, waardoor kinderen ze makkelijk kunnen begrijpen en toepassen. De oefeningen zijn vaak speels en visueel, wat goed past bij de belevingswereld van kinderen. Ze leren om hun ademhaling en emoties te reguleren met behulp van visualisaties en eenvoudige ademhalingsoefeningen. Door HeartMath-technieken te gebruiken, worden kinderen zich bewuster van hun eigen lichaam en emoties. Ze leren hoe hun hartslag en ademhaling samenhangen met hoe ze zich voelen. Dit vergroot hun zelfbewustzijn en helpt hen zelfverzekerder te worden, omdat ze leren dat ze controle kunnen hebben over hoe ze reageren op stressvolle situaties.
HeartMath helpt kinderen om kalm te worden en zich beter te concentreren. Dit is vooral nuttig in schoolomgevingen, waar stress en afleiding vaak voorkomen. Door regelmatig te oefenen met technieken zoals hartcoherentie, kunnen kinderen makkelijker in een staat van rust en focus komen, wat hun leerprestaties en gedrag ten goede komt.

Vermindering van Stress en Angst
Het gebruik van HeartMath-technieken kan helpen om stress en angst bij kinderen te verminderen. Door het verbeteren van de hartcoherentie (de harmonische samenwerking tussen hart en hersenen), worden stresshormonen verminderd en ontstaat er een groter gevoel van kalmte en welzijn. Dit is met name waardevol voor kinderen die zich snel overweldigd voelen of angstig zijn.
De technieken van HeartMath bevorderen niet alleen emotioneel welzijn, maar hebben ook fysieke voordelen. Ze kunnen helpen bij het verlagen van de hartslag en bloeddruk, en het versterken van het immuunsysteem. Dit draagt bij aan de algehele gezondheid van kinderen.

Heartmath in de klas: ‘Hartekracht, de stille superkracht’
Hartcoherentie-oefeningen kunnen vanaf de basisschoolleeftijd toegepast worden. Ik geef kinderhartcoherentie in de klas aan kinderen vanaf 6 jaar en puberleeftijd. Ik heb een lessenserie ontwikkeld van 5 lesuren, waarin toegewerkt wordt naar zelfregulatie van de kinderen. Ze kennen na 5 lessen de ‘taal’ van de emotie-regulering. Deze taal is aangepast op de leeftijd van de kinderen. We gebruiken bijv. niet het woord ‘coherentie’ maar ‘hartekracht’. Het doel van de lessenserie op een rijtje:
- Kinderen leren wat hartcoherentie (‘hartekracht’) is door middel van weten, voelen en doen.
- Ze leren hun emoties te herkennen en te reguleren met behulp van ademhalingsoefeningen.
- Ze ontwikkelen vaardigheden om hun welzijn te verbeteren in stressvolle situaties: zowel voor, tijdens als na de situatie.

De lessen in de klas duren een lesuur (50’) en bevatten altijd drie onderdelen: theorie, oefening, en navoelen. Nadat ik een aantal leerkrachten heb getraind, kunnen ze zelf aan de slag met de lessenserie.

Ik hoor van leerkrachten terug dat er dankzij de hartcoherentietraining meer rust is in de klassen. Kinderen hebben nu gereedschap en taal om de rust bewust te 'sturen'. Wanneer kinderen op jonge leeftijd goed leren omgaan met stresssituaties, blijken ze veerkracht te ontwikkelen om later beter om te kunnen gaan met moeilijke levensgebeurtenissen. Reden temeer om hier vroeg aandacht aan te besteden, gezien de grote burn-out epidemie.

Als jouw school hartcoherentie wil implementeren, kun je bij mij een scholing voor (een deel van) het team aanvragen. Je krijgt de lessenserie er dan bij zodat de leerkrachten daarna zelf aan de slag kunnen. Hartcoherentie is voor leerkrachten een waardevolle manier om coherent voor de klas te staan. Coherentie is besmettelijk, zie dit filmpje!

Implementatie Hartcoherentie op scholen